BAKALÁŘSKÉ STUDIUM
Předpoklady ke studiu
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete na https://www.famu.cz/cs/chci-studovat/bakalarske-studijni-programy/
Základními předpoklady pro studium oboru jsou především tvůrčí vlohy a hluboký zájem o kinematografii a její múzické zdroje (literatura, výtvarné umění, hudba…). Dále je to představivost, schopnost abstraktního myšlení, muzikálnost a vynikající schopnost sluchové analýzy. Předpokládají se základní znalosti z elektroakustiky a praktické zkušenosti se zvukovou technikou. Z osobnostních vlastností jsou podstatné zejména smysl pro týmovou práci, komunikační schopnost, samostatnost a pohotovost v rozhodování, psychická odolnost, spolehlivost a obětavost.
Povinné domácí práce k přijímacím zkouškám (zadání pro ak. rok 2023/24)
1. Motivační dopis (rozsah 1 normostrana)*
2. Zvuková kompozice na téma “Něco tady nehraje”
Krátký příběh(!) zpracovaný jako montáž více zvuků různých druhů. V kompozici musí být uplatněny ruchy, hudba i mluvené slovo. Hodnotí se nápaditost, schopnost vyjádřit myšlenku zvukovými prostředky i estetický a skladebný cit pro ztvárnění zvukového materiálu do smysluplného celku.
Část použitých zvukových materiálů může pocházet z převzatých záznamů, část musí zaznamenat uchazeč sám. Součástí úkolu je písemná explikace obsahující vysvětlení tvůrčího záměru, popis užitých technických zařízení a pracovního postupu se schematickým grafickým znázorněním zvukové skladby, údaje o původu jednotlivých zvuků (tzn. které zvuky jsou původní, které převzaté a odkud) a v závěru vlastní celkové zhodnocení výsledku. Explikace musí být opatřena jménem autora, názvem práce, údajem o formátu (MONO či STEREO) a o přesné délce kompozice.
Stopáž musí být v rozmezí 1ʼ30ʼʼ – 2ʼ00ʼʼ
Hodnocení zohledňuje pochopení formátu zadání – zvuková kompozice není totéž, co hudební kompozice.
3. Samostatně vypracovaný písemný rozbor celovečerního filmu (rozsah max. 3 normostrany)
Uchazeč analyzuje pozoruhodné a obecně ceněné dílo z hlediska zvukové složky. Hodnotí se schopnost rozebrat dramaturgii zvukové složky, její funkční zapojení a umělecké i technické ztvárnění (za rozbor se nepovažuje pouhý popis děje). V práci je nutné uvést veškeré použité zdroje (včetně internetových adres). ROZEBÍRANÝ FILM NESMÍ BÝT STARŠÍ DESETI LET.
4. Úvaha na téma “Mých 5 nejoblíbenějších zvuků” (rozsah max. 3 normostrany)
Uchazeč prokáže svou schopnost analytické reflexe a myšlenkovou samostatnost. Ověřuje se alespoň základní orientace v problematice audiovizuální zvukové tvorby. Hodnotí se uchažečovy původní postřehy a schopnost rozvinout téma.
5. Seznam odborné literatury
Uchazeč předloží písemný seznam alespoň tří odborných knih, týkajících se zvukové tvorby a dějin filmu, které přečetl a které se pak mohou stát předmětem dialogu u přijímacího pohovoru.
6. Povinná četba
Bordwell David, Thompsonová Kristin – Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu (Film Art: An Introduction), NAMU 2011
Nepovinné domácí práce k přijímacímu řízení
Kolekci povinných prací je možné doplnit ukázkou realizace vlastní tvorby, např. literární, výtvarné, hudební nejlépe však audiovizuální, která prezentuje uchazeče jako tvořivou osobnost. Předkládá se v digitalizované podobě a přiměřeném rozsahu. K dodanému dílu bude přiložena písemná explikace obsahující vysvětlení tvůrčího záměru, účelu, za jakým dílo vzniklo, případně popis užitých technických zařízení a pracovního postupu a v závěru pak vlastní celkové zhodnocení výsledku. Explikace musí být opatřena jménem autora, názvem práce a údajem o formě díla.
Úprava předkládaných prací
Soubory budou pojmenovány podle tohoto vzoru:
číslo úkolu_příjmení uchazeče_název díla (vše bez diakritiky)
Zvukové soubory musí být ve formátu WAV kompatibilní pro běžné přehrání, případné videosoubory nejlépe ve formátu MOV v kompresi H.264, datový tok max 10Mbit/s. Písemné práce (č. 1, 3, 4 a 5 + explikace k úkolu č. 2) budou obsahovat záhlaví s uvedením oboru studia, jména a adresy uchazeče, na konci s datem a vlastnoručním podpisem. Pro jejich datovou podobu je určen formát .PDF.
Práce se uchazečům nevracejí. Spolu s předkládanými pracemi dodá uchazeč životopis se svou fotografií, adresou, e-mailem a telefonním spojením.
Povinné práce uchazeč/ka nejpozději 1. prosince 2022 odešle výlučně elektronicky na e-mailovou adresu jana.jirickova@famu.cz
Všechny předložené práce musejí být vlastním autorským dílem uchazeče/ky, což uchazeč/ka potvrdí přiloženým podepsaným prohlášením. Nerespektováním této zásady uchazeč/ka nesplnil podmínku pro přijetí do studia.
Průběh přijímacích zkoušek
I. kolo:
Zkušební komise zhodnotí dodané domácí práce a vyloučí uchazeče, kteří v nich neprokázali dostatečné talentové předpoklady pro zvolený obor. Uchazeči, kteří dále nepostupují, o tom dostanou písemné vyrozumění na adresu udanou v přihlášce (cca do 20. ledna). Uchazeči, kteří nebudou informováni o nepřijetí, se bez dalšího pozvání dostaví osobně k dalším zkouškám v termínech, které fakulta každému uchazeči, který podal přihlášku, písemně oznámila.
Druhé a třetí kolo zkoušek probíhá zpravidla koncem ledna ve dvou po sobě následujících dnech v budově FAMU, Smetanovo nábřeží 2, Praha 1, 3. patro, Katedra zvukové tvorby.
II. kolo:
Začíná krátkým seznamovacím pohovorem, při kterém se prověří muzikálnost uchazeče (zahraje na klavír či donesený melodický nástroj skladbu, kterou si připravil, absolvuje zkoušku paměti pro výšku tónu a rytmický diktát).
Další část zkoušky představují písemné testy,při nichž se ověřují následující znalostní předpoklady a další schopnosti uchazeče:
– celkový kulturní přehled (známé osobnosti a díla, umělecké slohy historie i současnosti v oblasti hudby, filmu, literatury, výtvarného umění …).
– test sluchové analýzy – zvuková paměť a představivost. (Úkolem je např. rozlišit jemné zvukové odlišnosti, udat počet znějících tónů, zjistit interpretační či technickou závadu v nahrávce, odhadnout dobu dozvuku, schematicky načrtnout průběh melodického útvaru, rozpoznat hudební nástroje, určit známé hudební dílo apod.)
– test základních znalostí z elektroakustiky a zvukové techniky.
– pohovor 2. kola
S výsledky a seznamem postupujících do třetího kola jsou uchazeči seznámeni na závěr prvního dne zkoušek.
III. kolo:
Zahrnuje:
– písemný rozbor zvukové složky promítnutých filmových ukázek.
– praktický úkol – např. jednoduchá mixáž mluveného slova a hudby (hodnotí se výběr z dané nabídky hudeb, vzájemné poměry hlasitosti, umístění a provedení zvukové prolínačky a estetičnost řešení začátku i závěru).
– audiometrické vyšetření (výsledky těchto dílčích částí nejsou bodově hodnoceny).
– závěrečný pohovor v němž si přijímací komise ověřuje informace získané v dílčích částech o předpokladech uchazeče pro zvolený obor.
Doporučená literatura:
Bláha Ivo – Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla, AMU 2004, 2006
Cooke Mervyn – Dějiny filmové hudby, Casablanca 2011
Janoušek Ivo – ABC akustiky pro hudební praxi, Supraphon 1979
Matzner Antonín, Pilka Jiří – Česká filmová hudba, Dauphin 2002
Monaco James – Jak číst film, Albatros 2004
Smetana Ctirad – Praktická elektroakustika, SNTL 1981
Syrový Václav – Malý slovník pojmů z elektroakustiky a hudební akustiky, AMU 2001
Töteberg Michael – Lexikon světového filmu, Orpheus 2006
Zenkl Luděk – ABC hudební nauky, Supraphon 1986 (či jiná učebnice hudební nauky).
kolektiv – Zvukem do hlavy. Sondy do současné audiokultury, NAMU 2012
Lapčík Radim – Zvukem do hlavy. Zvuk pro nezvukaře, NAMU 2021
1 normostrana = 1800 znaků vč. mezer
MAGISTERSKÉ STUDIUM
Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete na https://www.famu.cz/cs/uchazeci/magisterske-studijni-programy/
Specifické podmínky přijímacího řízení pro magisterské studium oboru zvuková tvorba naleznete zde: https://www.famu.cz/media/KZT_MgA_Specificke_podminky_prijimaciho_rizeni_2023_24.pdf