BAKALÁŘSKÉ ZKOUŠKY
Otázky k bakalářským závěrečným zkouškám najdete ZDE.
MAGISTERSKÉ ZKOUŠKY
A 1 – zvuková dramaturgie AV díla
- Základní druhy zvukových prostředků v AV díle (zvukové kategorie), jejich určující rysy a hraniční typy. Pojmy zvuk, hluk, tón, šum.
- Formy mluveného slova a jejich zvukové ztvárnění. Kultura mluveného projevu v praxi.
- Charakteristika ruchů, jejich druhy a funkční uplatnění.
- Kritéria kvality ruchu. Specifický účin ruchů při AV spojení.
- Základní typy postavení zvuku vůči obrazu, jejich praktické uplatnění.
- Úloha zvukové složky při formové výstavbě AV díla.
- Typy zvukové kompozice AV díla podle použitých základních zvukových prostředků. Vztah těchto typů ke stylu a žánru AV tvorby.
- Princip jednoty a kontrastu a jeho význam ve zvukové kompozici AV díla.
- Hierarchie výrazových prostředků AV díla. Práce se zvukovými plány.
- Problém souběžného spojení různých zvukových pásem, kupř. mluveného slova a hudby.
- Pojem stylizace v AV díle obecně. Konkrétní možnosti a uplatnění stylizace v oblasti zvuku.
- Filmové ticho, jeho charakteristika, druhy a funkční uplatnění. Problém nástupu filmového ticha, jeho akustická a dramaturgická příprava.
- Zvuková atmosféra – pojem, funkční uplatnění a způsoby výroby.
- Řešení přechodů mezi zvukovými plochami z hlediska dramaturgického a technického. “Hudební tečka”, “klamný spoj”, zvukový můstek.
- Účin repetice a reprízy zvukového motivu. Zvukový leitmotiv – psychologický mechanismus jeho působení, příklady užití.
- Úloha a uplatnění zvukové interpunkce a zvukového akcentu v AV díle.
- Možnosti praktického uplatnění jednotlivých druhů zvukových technologií při tvorbě AV díla, jejich přednosti a nedostatky.
- Prostorovost zvuku, řešení jejího vztahu k obrazu.
- Estetické problémy při tvorbě zvukové složky, nejčastější prohřešky.
- Prostředky dramatické tvorby: Stavebné principy, čas jako dramatický prvek.
A 2 – realizace zvukové složky AV díla
- Technologické postupy a problematika snímání zvuku při natáčení filmu a TV pořadu v ateliéru, reálech a exteriérech.
- Technické a umělecké aspekty kontaktního příjmu zvuku. Postsynchron jako tvůrčí metoda.
- Problematika příjmu zvuku pro vícekanálové filmové a TV projekty (rozdíly mezi TV a filmovým projektem).
- Technologické postupy a tvůrčí problémy při postsynchronu dialogů, hudby a ruchů.
- Zpracování zvukového materiálu, soudobé možnosti digitálních úprav zvukového snímku, jejich uplatnění.
- Průběh a možnosti dokončovacích prací hraného filmu klasickou a současnou technologií.
- Tvůrčí úkoly mistra zvuku při zvukové mixáži.
- Zásady práce mistra zvuku při vytváření zvukové složky zpravodajských, publicistických a dokumentárních filmů a televizních pořadů.
- Distribuční zvukové formáty. Optický vs. digitální záznam zvuku (možnosti a užití).
- Technické a technologické aspekty snímání a zpracování zvuku pro film, televizní vysílání a internetovou distribuci.
- Tvůrčí a technologické aspekty mixáže ve vícekanálových systémech (formáty a rozdíly).
- Mezinárodní míchací pásy a ostatní zvukové výstupy pro mezinárodní distribuci. Jejich obsah, možné formáty a konfigurace stop.
- Rozdíl mezi přímým binaurálním poslechem a monofonním poslechem zvukového záznamu a praktické důsledky, jež z toho plynou pro zvukovou tvorbu.
- Parametry definující zvukovou perspektivu při monofonním příjmu a reprodukci zvuku.
- Specifika zvukové režie ve filmu, televizi a rozhlase.
- Tvůrčí přínos zvukového režiséra hudební nahrávky.
- Současné vícekanálové zvukové systémy používané pro prezentaci zvukové složky filmu.
- Jaké jsou předepsané poslechové hladiny při mixáži pro jednotlivá média. Problematika špičkové a hlasitostní normalizace.
- Způsoby a typy převodu zvukové složky filmu do jiné jazykové verze.
- Specifika TV přímého přenosu, základní bloky přenosového vozu.
A3 – hudba
- Slohové epochy ve vývoji hudby, jejich charakteristika, významní představitelé a díla.
- Jednotlivé komponenty hudby (výrazové prostředky skladatele) a jejich konkrétní vliv na celkový výraz
- Organizace času v hudbě – rytmus, metrum, tempo, (definice, druhy, grafické značení).
- Tónové systémy užívané v hudbě. Pojmy tónina, interval, harmonie, souzvuk, akord. Základní harmonické funkce.
- Základní stavebné principy hudební skladby. Hlavní typy hudebních forem, jejich strukturální schémata. Hudba absolutní a programní.
- Typy orchestrů a komorních souborů, jejich nástrojové obsazení. Uspořádání hudební partitury.
- Funkce dirigenta orchestru. Taktovací schémata. Rozesazení nástrojů v symfonickém orchestru.
- Slovo jako organická součást hudební kompozice. Příklady různých typů zhudebnění textu od mluveného po zpívané slovo.
- Druhy filmové hudby podle původu. Hudba reálná a průvodní – jejich zvuková specifičnost. Autentická hudba prostředí.
- Archivní hudba, její výhody a nevýhody, možnosti uplatnění v jednotlivých žánrech AV tvorby. Praktické důsledky přemíry hudby.
- “Zvukomalba” v hudební skladbě, možnosti jejího uplatnění v AV tvorbě. “Hudební ruch” – příklady užití.
- Práce skladatele filmové hudby, jeho tvůrčí předpoklady. Postup při nahrávání hudby k filmům různých žánrů.
B 1 – akustika
- Prahové hodnoty vnímání zvukového signálu a jejich praktický význam.
- Objektivní a subjektivní vlastnosti zvukového signálu a jejich vzájemné vztahy.
- Statické a dynamické pojetí zvukového signálu.
- Zvuková spektra, základní pojmy a typy.
- Metody zvukové analýzy.
- Základní psychoakustické dimenze barvy zvuku a jejich vztah k syntéze zvukového signálu.
- Metody zvukové syntézy, jejich rozdělení, základní principy a vlastnosti.
- Studia pro příjem mluveného slova a pro příjem hudby, vybavení a optimální akustické parametry.
- Typické druhy odezvy prostoru.
- Fechner – Weberův zákon, čtvero vyjádření hlasitosti.
- Směrové slyšení, akustika hlasu a řeči.
- Význam obecné vlnové rovnice, základní tvar.
- Zvukovody – jejich význam, základní předpoklady správné činnosti. Websterova rovnice, její základní tvar, fyzikální význam. Druhy zvukovodů.
- Způsoby přeměny zvukové energie v akustických materiálech a popis pochodů těchto přeměn.
- Způsoby řešení akustiky prostoru. Jaké veličiny lze získat a které veličiny jakým způsobem.
- Z jakých předpokladů je odvozen vzorec pro dobu dozvuku dle Sabina, Eyringa a Millingtona a kdy se který vzorec používá.
- Hlavní kritéria kvality akustiky prostoru.
- Definice pojmů: neprůzvučnost, vzduchová neprůzvučnost, kročejová neprůzvučnost, zvuková izolace, činitel průzvučnosti a přenosová impedance.
- Akustický systém hudebního nástroje a jeho vliv na vlastnosti tónu.
- Vlastnosti hudebního nástroje ve vztahu k jeho zvukovému záznamu.
B 2 – zvuková technika
- Základní druhy elektromechanických a elektroakustických měničů, funkce a vlastnosti.
- Elektroakustické přijímače nultého, prvého a vyšších řádů, jejich charakteristické směrové a frekvenční
- Měření akustického tlaku – cejchování mikrofonů metodou reciprocity, metoda pistofonu a membránofonu.
- Definice jednotlivých druhů zkreslení a jejich měření.
- Systémy dvoukanálové stereofonie z hlediska příjmu zvuku: AB, XY, MS a jejich zpracování.
- Komprese a expanze dynamiky. Zařízení pro potlačení šumu záznamu.
- Porovnání analogového a digitálního zpracování signálu.
- Základy digitalizace zvukového signálu, vzorkování, kvantování.
- Digitální zpracování signálu (směšování, tlumení, korekce dynamiky, spektra, atd.)
- Problematika digitální distribuce (zpoždění, správná reprodukce formátů, metadata…)
- Systémy záznamu digitálních signálů na magnetická média – DAT, A-DAT, HDD, SSD.
- Systémy pracující na optických a magneto-optických principech – CD, MD, DVD, BluRay.
- Základní druhy ozvučení prostor, jednokanálové a vícekanálové ozvučení, ambiofonní, stereofonní a efektové systémy.
- Principy datové komprese audio signálu, ztrátové a bezztrátové kodeky, běžné formáty pro DAW, zálohování (s ohledem na metadata) a internet.
- Bezdrátový přenos zvuku – základní metody, frekvenční pásmo, výkon vysílače, rozdíl mezi analogovým a digitálním přenosem.
- RF spektrum, jeho organizace a správa z pohledu provozu bezdrátových mikrofonů.
- Postupy a technologie záznamu zvuku pro AV tvorbu
- Principy synchronizace zvukového a obrazového záznamu při natáčení a v postprodukci – současné možnosti a nástroje (timecode etc.)
- Základní schéma DAW, propojení se studiovým komplexem, ovládací prvky, zásuvné moduly (plugins).
- Problematika dynamického podání zvukového mixu – hlasitostní a špičková normalizace.
B 3 – hudba
- Hudební nástroje, jejich skupiny, principy vzniku zvuku, popis a výrazová charakteristika jednotlivých nástrojů.
- Lidský hlas, princip vytváření tónu, formanty, rejstříky. Druhy hlasů podle rozsahu, operní hlasové obory, typy pěveckých sborů.
- Elektroakustická hudba, historický vývoj, běžné vybavení pracoviště pro její tvorbu.
- Zvukové syntéza v hudební tvorbě.
- Hudební elektronika jako součást filmové zvukové tvorby.