Přijímací řízení na KZT

Bakalářské studium
Magisterské studium

Bakalářské přijímací řízení

Bakalářské přijímací řízení na Katedru zvukové tvorby probíhá ve třech kolech.

První kolo je zaměřené na hodnocení povinných prací, které uchazeči předem zasílají. Komise hodnotí jejich talent a odborné předpoklady na základě portfolia, rozborů či zvukových kompozic. Uchazeči se tohoto kola neúčastní osobně a pouze ti, kteří splní stanovená kritéria, postupují do druhého kola.

Druhé kolo probíhá prezenčně a testuje muzikálnost uchazečů, například hrou na nástroj či rytmickým diktátem. Součástí jsou také testy kulturního přehledu, sluchové analýzy a znalostí z oblasti elektroakustiky. Další částí je pohovor, při kterém komise diskutuje s uchazečem o jeho odborných znalostech a předložených materiálech. Po skončení druhého kola jsou uchazeči informováni, zda postupují do třetího kola.

Třetí kolo, zahrnuje praktický úkol, jako je například mixáž zvuku, a analýzu zvukové složky filmů. Dále se provádí audiometrické vyšetření, které testuje sluch uchazeče. Na závěr probíhá pohovor, během kterého komise posuzuje celkové předpoklady uchazeče ke studiu. Po ukončení třetího kola komise rozhodne o přijetí či nepřijetí jednotlivých uchazečů.

 

Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete v následujícím odkazu

Specifické podmínky pro bakalářské přijímací řízení najdete zde

Magisterské přijímací řízení

Magisterské přijímací řízení na Katedru zvukové tvorby probíhá ve dvou kolech.

První kolo se soustředí na posouzení povinných prací, které uchazeči předkládají. Ty zahrnují seznam zvukových prací vytvořených během bakalářského studia, dvě audiovizuální díla s detailními explikacemi, vlastní teoretickou práci nebo esej z oboru a projekt zaměřený na specializaci v rámci magisterského studia. Komise hodnotí předložené materiály bez přímé účasti uchazečů a rozhoduje o jejich postupu do druhého kola.

Druhé kolo je prezenční a zahrnuje pohovor, během kterého komise zkoumá odborné znalosti uchazeče z oblasti umělecké i technické problematiky, jeho muzikální erudici (např. hra na nástroj) a připravenost pro magisterské studium. Součástí je i diskuze nad projektem a předloženými materiály. Na základě celkového hodnocení komise rozhodne, zda uchazeč splňuje podmínky pro přijetí.

Obecné podmínky přijímacího řízení naleznete na stránce Obecné podmínky

Specifické podmínky přijímacího řízení pro magisterské studium oboru zvuková tvorba naleznete zde: Specifické podmínky

 

Otázky a odpovědi

Je možné studovat na katedře zvukové tvorby FAMU distančně?

Program vzhledem k praktické povaze studia funguje pouze v prezenčním režimu.

Co vše obsahuje studium programu Zvuková tvorba?

Studium se skládá z teoretických předmětů a praktických cvičení. Teoretické předměty se věnují jak technické stránce oboru, tak zvukové dramaturgii, teorii zvukové tvorby či historii. Podrobný rozpis předmětů lze nalézt v ročních učebních plánech – ZDE. Praktická cvičení se sestávají ze spoluprací na studentských filmech s ostatními katedrami (např. režie, kamera, střih) a vlastních “oborových” cvičení (viz studentská sekce).

Jaká je časová náročnost programu Zvuková tvorba?

Studium je zejména v bakalářském programu velmi intenzivní. Teoretická výuka se kombinuje s tvorbou praktických cvičení, ať už zvukových nebo filmových ve spolupráci se studujícími dalších kateder. Filmová natáčení a postprodukce ve většině případů zasahují do víkendů, období letních prázdnin nebo se můžou odehrávat v noci. Ve vyšších ročnících klesá objem teoretické výuky ve prospěch praktické.

Vytvořím si během studia tvůrčí portfolio?

Množství spoluprací většinou záleží na každé*m studující*m. Průměrně se však studující na bakalářském stupni podílí na vzniku přibližně dvaceti zvukových cvičení a krátkých filmů, z nichž mnohé jsou prezentovány na předních světových i tuzemských festivalech (Berlinale, Cannes, Ji.hlava aj.) nebo na školním festivalu FAMUfest. Pokud si chcete práce poslechnout / shlédnout, navštivte Práce studentů nebo VOD platformu FAMUfilms.

Je zvuková tvorba technický obor? Musím být pro úspěšné studium “technický typ”?

Zvuková tvorba ve filmu je umělecký obor, pro který je důležitý zájem o zvuk, hudbu a filmové médium, schopnost dramaturgicky a esteticky přemýšlet, ale zároveň mít přehled v možnostech technických nástrojů využívaných při tvorbě (např. mikrofony, záznamová média, mixážní pulty). Katedra nesměřuje studující k detailním znalostem ve fyzice, elektrotechnice či akustice. Hloubka vědomostí cílí zejména na úspěšné tvůrčí využití dostupných technologií. Součástí přijímacích zkoušek je test základních znalostí středoškolské fyziky.

 

Naučím se na během studia na této katedře skládat / produkovat / mixovat / masterovat hudbu?

Výuka se zaměřuje na tvorbu kompletní zvukové složky k filmovému médiu. Hudba je jednou , i když důležitou částí, zvukové stopy AV díla. KZT FAMU tedy není primárně zaměřena na hudební tvorbu, přestože některé předměty se hudby dotýkají a studující si mnohdy hudbu do svých filmů komponují a nahrávají. Pokud máte zájem zejména o hudební skladbu / mix, informujte se o nabídce předmětů HAMU, případně některé z konzervatoří.

Musím mít předchozí zkušenosti s filmovým zvukem?

Pro přijetí na Katedru zvukové tvorby nejsou potřeba předchozí praktické zkušenosti s filmovým zvukem. Důležitý je hluboký zájem o zvuk, film a všeobecný kulturní přehled. Pokud skládáte hudbu, natočili jste krátký film, fotografujete nebo jste jinak umělecky aktivní, přiložte své portfolio k souboru povinných prací.

Mohu se přihlásit do magisterského studia z jiné školy / oboru?

Ano, přihlásit se může kdokoliv s vystudovaným bakalářským studiem. Očekáváme však od uchazečů teoretické a praktické znalosti na úrovni absolventů bakalářského programu zvukové tvorby. Jako vodítko pro teoretické znalosti můžou sloužit státnicové otázky k bakalářským zkouškám.

Součástí přijímacích zkoušek je hra na hudební nástroj. Na jaké úrovni musím hru na nástroj ovládat?

Hlavním cílem této části přijímacích zkoušek je ověření celkového hudebního cítění. Katedra tedy neklade žádné požadavky na obtížnost přednesené skladby či hru zpaměti. K dispozici je klavír nebo je možné hrát na donesený nástroj. Z časových a prostorových důvodů nedoporučujeme hru na bicí nástroje.

Kde se mohu dále informovat o katedře, přijímačkách nebo konzultovat své práce?

FAMU pořádá dvakrát ročně den otevřených dveří, kdy je možné Katedru zvukové tvorby navštívit. K dispozici jsou vždy pedagogové i studující. V případě konkrétních dotazů či individuálních konzultací se neváhejte obrátit na sekretariát katedry.