Soubor oborových cvičení III. (3. semestr)
Cvičení druhého ročníku jsou zaměřena na rozvíjení základních zvukových postupů a technik na mírně pokročilejších zadáních. Elementární dovednosti nabyté v předchozím ročníku jsou využity pro plnění úkolů zaměřených na zvukové kompoziční postupy. Jednotlivá cvičení posluchači realizují samostatně, ovšem s možností průběžných konzultací s vedoucím své dílny.
1) Kompozice zvukové atmosféry (kód 2ZS1)
Významným, i když spíše nenápadným prvkem moderní filmové zvukové tvorby jsou atmosféry. Míra jejich výrazu může být různá a k dosažení zamýšleného účinku je ve výsledné “atmosféře” třeba často spojit (mixovat) více různých vrstev s patřičnými zvukovými prvky. Cílem cvičení je vytvoření funkční zvukové atmosféry ze dvou samostatně zaznamenaných ruchů.
a) nahrávka zvukové atmosféry pražské ulice s rušnou dopravou, bez chodců
Jedná se o dílčí úkol ke cvičení 1c). Je třeba dosáhnout takového charakteru nahrávky, aby se při mixu vhodně doplňovala se zvukovou komponentou – záznamem cvičení 1b).
b) nahrávka zvukové atmosféry davu chodců bez dopravy
Jedná se o dílčí úkol ke cvičení c). Je třeba dosáhnout takového charakteru nahrávky, aby se při mixáži vhodně doplňovala s výše uvedenou zvukovou komponentou – záznamem cvičení 1a). Dispozice shodné s cvičením č.1a).
c) zvuková atmosféra městské ulice s rušným provozem a s davem chodců
Mixáž zvukových záznamů č.1a) a č.1b). Hodnotí se obsahová i zvuková vyváženost obou komponent a celkový charakter.
d) zvuková atmosféra – volná tvorba – složená ze dvou vámi navržených atmosfér – (postup a předvedení stejné jako v zadání 1a – 1c)
Mixáž zvukových záznamů č.1a) a č.1b). Hodnotí se obsahová i zvuková vyváženost obou komponent a celkový charakter.
Odevzdávají se verze v pořadí:
1. obě původní atmosféry (upravené), v délce 1 minuta.
2. výsledná kompozice v délce 1 minuta.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: BWAV 48/24, stereo, stopáž 1:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
2) Dialog v akusticky nepříznivém prostředí (kód 2ZS2)
Cílem cvičení je realizace záznamu cvičného dialogu v reálné situaci a následná rekonstrukce takové situace ze samostatně pořízených záznamů dílčích zvukových složek
a) mluvené slovo v jedoucím autě (REÁL/IMITACE)
posluchač samostatně zaznamená dialog dvou osob v jedoucím automobilu. Nahrávka se pořizuje pomocí jednoho mono mikrofonu, měla by obsahovat vyvážený poměr dialogu obou postav a ruchu jízdy. Hodnotí se nápaditost, technická a estetická kvalita odevzdaného vzorku.
Abychom se při cvičení přiblížili podmínkám skutečného filmového natáčení, mikrofon musí být při vašem natáčení umístěn tak, aby při hypotetickém natáčení s kamerou nezasahoval do záběru. Při realizaci tedy umísťujte mikrofon do oblasti nad hlavou herců nebo naopak do oblasti pod teoretickou hranicí obrazu, přičemž minimální vzdálenost mikrofonu by neměla být menší, než 40 cm.
Druhou částí tohoto úkolu je záznam nejlépe stejného dialogu ve studiovém prostředí (postsynchron) a následná zvuková kompozice imitující předchozí reálnou situaci. Předpokládá se tedy kombinace se samostatnou nahrávkou ruchu jedoucího auta. Při realizaci lze využít frekvenční, prostorovou i dynamickou úpravou tohoto záznamu.
b) mluvené slovo v hlučném prostředí EXT s reprodukovanou hudbou (REÁL/IMITACE)
posluchač samostatně zaznamená dialog dvou osob v prostředí hlučného exteriéru s reprodukovanou hudbou. Nahrávka se pořizuje pomocí jednoho mono mikrofonu, měla by obsahovat vyvážený poměr dialogu obou postav a ruchu prostředí. Hodnotí se nápaditost, technická a estetická kvalita odevzdaného vzorku.
Abychom se při cvičení přiblížili podmínkám skutečného filmového natáčení, mikrofon musí být při vašem natáčení umístěn tak, aby při hypotetickém natáčení s kamerou nezasahoval do záběru. Při realizaci tedy umísťujte mikrofon do oblasti nad hlavou herců nebo naopak do oblasti pod teoretickou hranicí obrazu, přičemž minimální vzdálenost mikrofonu by neměla být menší, než 70 cm.
Druhou částí tohoto úkolu je záznam nejlépe stejného dialogu ve studiovém prostředí (postsynchron) a následná zvuková kompozice imitující předchozí reálnou situaci. Předpokládá se tedy kombinace se samostatnou nahrávkou atmosféry daného prostředí a hudební nahrávky. Nahrávka hudby může, ale nemusí být pořízena v “původním” prostředí. V případě, že zaznamenanou reálnou hudbu nemáte možnost nahrát samostatně či v rámci atmosféry, můžete ji nahradit hudbou podobnou. Při realizaci lze využít frekvenční, prostorovou i dynamickou úpravou tohoto záznamu.
Vzhledem k současné situaci můžete místo studia nahrávat hlasy i doma či v jiném neprofesionálním alternativním prostředí. Postupujte s citem a s cílem maximálně přiblížit se kýženému efektu imitace.
Natáčení reál: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Natáčení studio: frekvence max 4hodiny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: BWAV 48/24, mono, stopáž 1:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
3) Zvukové přechody – ZEMĚ/VODA/VZDUCH (kód 2ZS3)
Cvičení je zaměřeno na autonomní střihovou skladbu zvuku a dramaturgické využití zvukového kontrastu. Student vytvoří zvukovou kompozici, která bude obsahovat nejméně 3 přechody mezi (zvukově) výraznými prostředími inspirovanými elementárními živly. Cílem je prokázat schopnost funkčně propojit různá prostředí s využitím rozdílných zvukových prvků. Přechody – jejich provedení a invenčnost – jsou pro toto cvičení klíčové.
Základním předpokladem úspěšné realizace je idea, dále pak zvládnutí techniky střihu a mixu. Výsledek má mít formu ucelené, svébytné kompozice, přičemž se hodnotí nejen úroveň technického zpracování, ale také dramaturgická stránka, udržení proporce a celková realizační dovednost. Dynamika a žánr provedení jsou zcela libovolné, podmínkou je alespoň základní dramatická struktura či situace. Je možné využít všechny zvukové kategorie, přičemž alespoň jeden zvuk z každé kategorie musí být pořízený přímo pro potřeby tohoto cvičení.
Předepsaná stopáž je 1:00 – 1:30. O výjimku lze z tvůrčích důvodů požádat ještě před dokončením práce vedoucího dílny (bude uvedeno v explikaci).
V explikaci je nutno nastínit hlavní myšlenku díla, charakterizovat záměr, kompoziční řešení atd., popsat technické prostředky, technologické postupy a vypracovat míchací plán.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, stereo nebo LCR, stopáž 1:00 – 1:30
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
Atestace Souboru oborových cvičení III.:
V zimním semestru zápočet za cvičení č.1) až 3). Hodnocení je komisionální, prezentace
hotových cvičení proběhne na konci zkouškového období formou společného poslechu.
Soubor oborových cvičení IV. (4. semestr)
Cvičení druhého ročníku jsou zaměřena na rozvíjení základních zvukových postupů a technik na mírně pokročilejších zadáních. Elementární dovednosti nabyté v předchozím ročníku jsou využity pro plnění úkolů zaměřených na zvukové kompoziční postupy. Jednotlivá cvičení posluchači realizují samostatně, ovšem s možností průběžných konzultací s vedoucím své dílny.
4) Tunel (kód 2LS1)
Cílem cvičení je prokázat zvukovou představivost a schopnost uplatnit teoretické poznatky o akustických zákonitostech na praktickém příkladě.
Úkol:
Zvolit archivní hudební nahrávku a upravit ji tak, aby vznikl dojem zvuku procházejícího železničním tunelem. Výsledek tedy nemá směřovat k obvyklé estetické kvalitě hudební skladby, smyslem je výstižná funkční deformace zvukového materiálu odpovídající představě konkrétní situace: Z vyústění železničního tunelu (o délce řádově v desítkách metrů) je slyšet hudbu hranou kdesi za opačným koncem tunelu. Součástí výsledného tvaru bude obrazová složka dané situace (nejlépe pohyblivá), která se bude s upraveným zvukovým záznamem dokonale pojit.
Zvolený vzorek hudby má mít takové rytmické a akustické parametry, které umožňují nejnázornějším způsobem demonstrovat výraznou změnu zvuku dosaženou technickými úpravami. Proto se při hodnocení celého cvičení přihlíží také k výběru hudby. Kromě výsledného obrazového záznamu se pak odevzdává též její ukázka v neupravené formě.
Explikace musí obsahovat mj. zdůvodnění výběru hudby a podrobný technický popis užitých úprav.
Technologie: Přepis a úprava zvuku na studiových zařízeních školy.
Výsledný záznam: QuickTime H264, fullHD rozlišení, zvuk LCR, 48/24, stopáž 1:00 – 2:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
5) Atmosféra pokoje – NOC & DEN (kód 2LS2)
Cvičení je zaměřeno na skladbu dílčích zvukových prvků do vrstevnatého tvaru zvukové atmosféry doléhající zvenku do uzavřeného prostoru. Odezva prostředí (zvukový ambient) v interiéru má svá specifika daná především polohou příslušného místa a základními akustickými vztahy. Zároveň má různě silný potenciál plnit dramatickou funkci zvukové dramaturgie AV díla. Při tvorbě zvukové stopy je často třeba dbát zároveň na její reálnou přesvědčivost a současně na výrazné emoční vyznění.
Cvičení má dva dílčí úkoly:
a) Denní atmosféra pokoje 90-120s
zadané zvuky: ptáci, lehké průjezdy aut, psi, siréna (+ stat!)
b) Noční atmosféra pokoje 90-120s
zadané zvuky: hádka od sousedů, televizní program odvedle, pes z chodby, pes z ulice (+ stat!)
Je třeba si uvědomit, ze kterých zvuků v jakých poměrech, barevném a prostorovém zabarvení se atmosféra skládá. Zvuky by měly být natočeny co nejvíc diskrétně, bez perspektiv a všechno tedy vymíchat. Preferují se vlastní nahrávky, banka ale taky možná.
Funkčnost kompozic se ověří připojením obrazového záznamu, kterým může být např. statický záběr daného interiéru, případně fotografie. Fantazii se meze nekladou.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: QuickTime H264, fullHD rozlišení, zvuk LCR, 48/24
.
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
6) Nahrávka souboru ruchů (kód 2LS3)
Úkolem je nahrát komplexní soubor zvukových projevů libovolně zvoleného reálného objektu tak, aby zvukovou kvalitou, obsahem, charakterem i formou vyhovoval požadavkům pro zařazení do archivu ruchů KZT – s určením k využití v AV tvorbě. Vedoucí pedagog cvičení (L. Greiner) předběžně schválí každému posluchači jeho volbu zvukového objektu a stanoví termín odevzdání.
U nahrávek se vyžaduje profesionální kvalita, hodnotí se též tematická jednota a úplnost kolekce.
Kromě explikace musí být k záznamu přiložen průvodní popis, jednotně upravený “Pravidel pro pojmenovávání souborů zvukového archivu KZT” (viz web katedry), s vysvětlujícími poznámkami o jejich specifických rysech a kvalitě a také s časovými údaji o délce jednotlivých ruchů. Tento průvodní popis přiloží posluchač ve formě tabulky .xls, aby bylo možné soubory zařadit do stávajícího archivu ruchů KZT.
Pro potřeby prezentace u klauzurní zkoušky bude vytvořen sestřih v rozsahu 30-60”, ze kterého komise získá přehled o kvalitě nahraných zvuků, zároveň však musí být možné přehrát libovolný zvuk z předkládané kolekce.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, mono nebo stereo – podle vhodnosti vzhledem k zvolenému
objektu, počet zvuků min 30, max 100
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
7) Nahrávka hudebních nástrojů – nepovinné cvičení (kód 2LS4)*
Cílem cvičení je seznámit se v praxi s problematikou nahrávání interpretačního hudebního výkonu – vyzkoušet vhodné pozice mikrofonů při snímání a způsoby následného zpracování záznamu. Úkolem je vytvořit nahrávku určenou k poslechu. Důležitá je tu estetická kvalita, již ovlivňuje komplex parametrů, zejména barevný a prostorový charakter nahrávky, vzájemné poměry zvuku odpovídající hudební roli nástrojů ve skladbě, rozložení po stereofonní bázi apod. Hodnotí se také soulad ztvárnění zvuku s charakterem hudebních nástrojů a povahou hudby. Explikace musí obsahovat mj. jména autorů a názvy skladeb (částí), jména interpretů, dále dokumentaci o nahrávání: popis nahrávacího prostoru, typy použitých mikrofonů a nákresy umístění, vzdáleností a směrování mikrofonů vzhledem k instrumentům.
Nahrávání může probíhat:
1. ve vhodně vybraném prostředí, s hudebníky, které si student sám zvolí
2. nebo ve filmové mixážní hale zv. studia Klimentská ( 1 den ). V tom případě si k akci zajistí alespoň 2 hudebníky, nejlépe jeden nástroj melodický (kupř. flétna, housle…) a druhý schopný sólové hry i doprovodu (př. kytara). Hudebníci si připraví každý zvlášť krátkou sólovou skladbu a společně krátké duo (stačí ucelené úryvky v délce cca 1 min.).
Odevzdávají se tedy 3 skladby, každá v neupravené i v upravené formě.
(Cvičení vede a konzultuje doc. Kopecký)
Technologie: digitální stereofonní studiový záznam.
Zpracování: ProTools, seminární pracovna KZT. Výsledný záznam BWAV 48/24, stereo.
Atestace Souboru oborových cvičení IV.:
V letním semestru zápočet za splnění cvičení č. 6) až 7), ev. 8). Hodnocení je komisionální, prezentace hotových cvičení proběhne na konci zkouškového období formou společného poslechu.
Klauzurní zkouška 2
Atestace: zkouška. Jde o komplexní komisionální hodnocení ročních studijních výsledků,
zejména praktických oborových úkolů a hlavních profesních předmětů.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Jan Čeněk, Viktor Ekrt, Ladislav Greiner, Marek Hart,
Pavel Rejholec, doc. J. Moudrý, Mgr. Vl. Skall, doc. P. Kopecký a zv. mistr Martin Kebrdle.