1. ROČNÍK
Soubor oborových cvičení I. (1. semestr)
Cvičení prvního ročníku jsou zaměřena na zvládnutí elementárních zvukových postupů a technik. Každý posluchač by měl dokázat, že je schopen samostatného výkonu základních úkonů spojených se zvukovou praxí. Jednotlivé úkoly posluchači realizují samostatně s
možností průběžné konzultace s vedoucím své dílny.
1) Praktikum zvukové techniky (kód 1ZS1)*
Cílem je obeznámit studenty s běžnými typy studiových i přenosných zařízení pro příjem a zpracování zvuku, s jejich funkcemi a obsluhou.
- Seznámení s technickým zařízením seminární pracovny KZT a možnostmi jeho
pracovního využití. (vede L. Greiner) - Seznámení se zařízením zvukového studia Klimentská a s možnostmi jeho
pracovního využití. (vede M. Kebrdle) - (ukázky a předvedení funkcí a obsluhy studiových i mobilních záznamových zařízení, mixážního stolu a nejužívanějších typů profesionálních mikrofonů).
- Práce mikrofonisty (teoreticky a prakticky), výuka práce s mikrofonem a tyčí.
2) Záznam zvuku – zvukové kategorie (kód 1ZS2)*
Cílem cvičení je osvojit si schopnost uskutečnit kvalitní asynchronní záznam základních prvků zvukových kategorií v reálných podmínkách interiéru a exteriéru a jeho následné zpracování střihem. Dodatečné frekvenční a dynamické úpravy nejsou povolené.
- mluvené slovo INT/EXT – vzorek záznamu vhodně zvolené interpretace vybraného textu, či improvizovaného projevu v rozsahu 30-60 sekund, technicky bezvadný a s patrnou odezvou prostředí, která však nebude působit rušivě
- ruch INT/EXT – vzorek záznamu vybraného ruchu v rozsahu 30-60 sekund,
technicky bezvadný a s patrnou odezvou prostředí, která však nebude působit rušivě - atmosféra INT/EXT – vzorek záznamu zvukové atmosféry libovolného prostředí v rozsahu 30-60 sekund, technicky bezvadný, obsahující typické atributy zvoleného prostředí
Technické zvládnutí zadání je základním úkolem, důležitá je též vyznění vzorků a jejich estetická kvalita.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, mono nebo stereo
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
3) Záznam zvuku – zvuková perspektiva (kód 1ZS3)*
Cílem cvičení je praktické seznámení s problematikou natáčení reálných vzorků zvukových kategorií v běžných podmínkách interiéru a exteriéru v základních prostorových perspektivách, jejich následné zpracování a analýza při společném poslechu.
a) mluvené slovo detail/polocelek/celek INT
vzorek záznamu vhodně zvolené interpretace vybraného textu, či improvizovaného projevu v rozsahu 30-60 sekund, technicky bezvadný a s patrnou odezvou prostředí, která však nebude působit rušivě
b) ruch detail/polocelek/celek INT
vzorek záznamu vybraného ruchu v rozsahu 30-60 sekund, technicky bezvadný a s patrnou odezvou prostředí, která však nebude působit rušivě
c) atmosféra detail/polocelek/celek INT
vzorek záznamu zvukové atmosféry libovolného prostředí v rozsahu 30-60 sekund, technicky bezvadný, ze kterého bude zřejmé, o jaké prostředí se jedná
d) dtto jako zadání a) ale verze EXT
e) dtto jako zadání b) ale verze EXT
f) dtto jako zadání c) ale verze EXT
Na začátku semestru si každý posluchač vybere, které zvuky zaznamená a svůj výběr ohlásí vedoucímu dílny. Předpokládá se technické zvládnutí úkolu, podstatná je názornost výsledku – vzorky mají obsahovat zřetelnou odezvu prostředí v charakteristických poměrech daných příslušnou perspektivou. Posluchači pracují na úkolech cvičení průběžně celý semestr a kvalitu pořízených záznamů konzultují v rámci své pravidelné dílny.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, mono nebo stereo
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
4) Anketa na volné téma (s náhodnými respondenty ve veřejném prostoru) (kód 1ZS4)
Podstatou cvičení je na formátu klasické rozhlasové ankety prokázat schopnost volby
nosného tématu i dovednost navazování kontaktu a komunikace s lidmi. Ověřuje se
zvládnutí techniky záznamu a dosažení standardních kvalit nahrávky – především dynamické a barevné vyrovnanosti zvuku v rámci výsledného sestřihu.
Nahrávka má působit autenticky, ale má mít zároveň formu ucelené, svébytné kompozice. Hodnotí se nejen kvalita záznamu, ale také dramaturgická stránka – výběr a řazení výpovědí, způsob uplatnění otázek ve zvukové skladbě, práce s temporytmem, celistvost formy apod.
Součástí úkolu je editace nahrávky a dynamická příp. korekční úprava. Předepsaná stopáž je 1:30, s maximální tolerancí + 10 sec. O výjimku lze z tvůrčích důvodů požádat ještě před dokončením práce vedoucího dílny (bude uvedeno v explikaci).
Nejpozději v půli semestru (tzn. cca kolem 10.11.) oznámí posluchači vedoucímu dílny svá témata a do konce semestru (do Vánoc) předvedou své předběžné výsledky.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS – zvuk. studio Klimentská 1 den
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, mono, 1:30 max+10sec
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
Atestace Souboru oborových cvičení I.:
V zimním semestru zápočet za absolvování všech částí cvičení č. 1) a za splnění
samostatných úkolů č. 2), 3), 4), které komise klasifikuje pouze interně. K jejich výsledkům však přihlíží u klauzurní zkoušky na konci ročníku.
Soubor oborových cvičení II. (2. semestr)
Cvičení prvního ročníku jsou zaměřena na procvičení elementárních zvukových postupů a technik. Každý posluchač by měl dokázat, že je schopen samostatného výkonu základních úkonů spojených se zvukovou praxí. Jednotlivé úkoly posluchači realizují samostatně, ovšem s možností průběžné konzultace s vedoucím své dílny.
5) Asynchronní záznam a střih mluveného slova (kód 1LS1)*
Cílem cvičení je praktické seznámení s postupy záznamu a střihu mluveného slova pořízeného ve studiových podmínkách. Každý posluchač si zvolí úryvek oblíbeného literárního textu v délce cca 5 stran a ve spolupráci s některým ze svých spolužáků v roli interpreta textu tento úryvek zaznamená v hlasatelně Studia FAMU.
Posluchač si tak procvičí záznam hlasu v jeho transparentní formě (bez obvyklých rušivých projevů tzv. kontaktního zvuku v případě filmového natáčení) a pořízený “hrubý materiál” následně zpracuje jako čistý střih studiového záznamu mluveného slova (četby, komentáře, dramatizace). Hodnotí se technické provedení a návaznost střihů, resp. zachování smyslu při dodržení časového limitu výsledného sestřihu. Odevzdává se upravená forma v délce do 5’, formát mono.
Technologie: klasický způsob záznamu komentáře ve spíkrovně studia Klimentská – 3 hod
Zpracování: PRO TOOLS – 1 den.
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, mono, 3:00-5:00, tolerance ±0sec
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
6) Mixáž mluveného slova s hudbou (kód 1LS2)
Cílem cvičení je prokázat schopnost:
-
- zvukově dramaturgické práce – výběr textu a volba hudby vhodné výrazem i zvukovým charakterem
- realizace – volba speakera a zvuková režie studiového nahrávání, následné zpracování záznamu (střih, korekce) a mixáž s hudbou do formově uceleného tvaru
Jako speaker může být využit kolega – student, hlasově disponovaný, s dobrou dikcí. Pokud si student chce namluvit komentář sám, musí při nahrávání spolupracovat s kolegou a práci zvukové režie si vyzkoušet na jeho cvičení. K výběru archivní hudby lze využít fonotéku katedry.
V explikaci je nutno nastínit hlavní myšlenku díla, charakterizovat záměr, kompoziční řešení atd., popsat technické prostředky, technologické postupy a vypracovat míchací plán.
Technologie: klasický způsob záznamu komentáře ve spíkrovně studia Klimentská – 0,5 dne.
Záznam a zpracování digitální PRO TOOLS – 1 den, zvuk. studio Klimentská.
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, stereo, 1:30-2:00, tolerance ±0sec
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
7) Příběh beze slov (kód 1LS3)
– mezikatedrální zvukové cvičení rozhlasového typu s posluchači KDT
Cvičení probíhá v těsné dramaturgické i realizační spolupráci dvojice autorů – studentů 1. ročníku dokumentární tvorby a zvukové tvorby. Úkolem je vytvořit zvukový příběh bez použití dialogu, tedy jen s pomocí ruchů a hudby. Mluvené slovo lze popřípadě uplatnit jen jako charakterizační zvukovou atmosféru, nikoli jako nositele konkrétní sémantické informace. Je přípustné použít vedle natáčených zvuků i archivní zvukové materiály. Zadání práce a termín jejího odevzdání se upřesní zpravidla na podzimním společném semináři s KDT.
Realizace: začátek 2. semestru. Výsledné práce se prezentují na společném semináři obou kateder. Hodnotí se myšlenka díla, forma jejího sdělení – vhodnost volby výrazových prostředků, způsob stylizace – dále výstavba formy i úroveň technického vypracování.
Časový limit (viz níže) je závazný, v individuálním případě lze z tvůrčích důvodů před dokončením požádat vedoucího cvičení o schválení výjimky (student to uvede v explikaci). V explikaci se student vyjádří mj. i k tomu, jak probíhala spolupráce s partnerem z KDT.
V explikaci je nutno nastínit hlavní myšlenku díla, charakterizovat záměr, kompoziční řešení atd., popsat technické prostředky, technologické postupy a vypracovat míchací plán.
(Cvičení vede: Vl. Skall)
Technologie: přenosný záznam + mikro, doba vypůjčení max. 2 dny.
Zpracování: Pro Tools – 2dny. Na mixáž je vyhrazen 1 den.
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, stereo, 3:00, tolerance +10sec
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
8) Malá rozhlasová forma na volné téma v libovolném žánru (kód 1LS4)
Práce má prokázat schopnost koncipování a výstavby dramatického díla, estetický cit při výběru zvukových komponentů a jejich ztvárnění do ucelené formy. Může se jednat např. o příběh vyprávěný zvukem, adaptaci, rozhlasovou reportáž, fejeton, apod. Nepříliš vhodný je typ rozhlasové hry založené na dialogu, kde ostatní druhy zvuku mají podružný význam. Námět může být vlastní i převzatý.
V tomto cvičení musí být uplatněno nejméně 10 různých zvukových komponentů, a to z kategorie ruchů, hudby i mluveného slova. Účelem je předvést škálu rozmanitého zvukového materiálu vhodně skloubeného ve smysluplnou zvukovou kompozici, při čemž je třeba se vyrovnat s profesními nároky rozhlasové technologie – zvládnout úkoly jako záznam zvuku v různých prostředích, uplatnění zvukového detailu i celku, horizontální i vertikální kombinování zvuků, střih a mixáž. Hudbu lze buď nahrát nebo použít archivní. Připouští se i částečné užití archivních ruchů. Časový limit je závazný (viz níže), v individuálním případě lze z tvůrčích důvodů ještě před dokončením požádat vedoucího dílny o výjimku (student to zmíní v explikaci).
V explikaci je nutno nastínit hlavní myšlenku díla, charakterizovat záměr, kompoziční řešení atd., popsat technické prostředky, technologické postupy a vypracovat míchací plán.
Technologie: přenosný záznam + mikro, doba vypůjčení max. 3 dny, hlasatelna Studia FAMU 1 den
Zpracování: Pro Tools 3 dny, mixáž – 1 den ve Studiu FAMU.
Výsledný záznam: BWAV, 48kHz/24bit, stereo, 2:30-5:00, tolerance +10sec
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
Atestace souboru oborových cvičení II.:
V letním semestru zápočet za splnění cvičení č. 5) až 8). Hodnocení je komisionální.
Klauzurní zkouška 1
Atestace: zkouška na konci letního semestru v 1. ročníku. Jde o komplexní komisionální hodnocení studijních výsledků, zejména praktických oborových a společných cvičení a hlavních profesních předmětů.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Jan Čeněk, Viktor Ekrt, Ladislav Greiner, Marek Hart, Pavel Rejholec, doc. J. Moudrý, Mgr. Vl. Skall, doc. P. Kopecký a zv. mistr Martin Kebrdle.
2. ROČNÍK
Soubor oborových cvičení III. (3. semestr)
Cvičení druhého ročníku jsou zaměřena na rozvíjení základních zvukových postupů a technik na mírně pokročilejších zadáních. Elementární dovednosti nabyté v předchozím ročníku jsou využity pro plnění úkolů zaměřených na zvukové kompoziční postupy. Jednotlivá cvičení posluchači realizují samostatně, ovšem s možností průběžných konzultací s vedoucím své dílny.
1) Kompozice zvukové atmosféry (kód 2ZS1)
Významným, i když spíše nenápadným prvkem moderní filmové zvukové tvorby jsou atmosféry. Míra jejich výrazu může být různá a k dosažení zamýšleného účinku je ve výsledné “atmosféře” třeba často spojit (mixovat) více různých vrstev s patřičnými zvukovými prvky. Cílem cvičení je vytvoření funkční zvukové atmosféry ze dvou samostatně zaznamenaných ruchů.
a) nahrávka zvukové atmosféry pražské ulice s rušnou dopravou, bez chodců
Jedná se o dílčí úkol ke cvičení 1c). Je třeba dosáhnout takového charakteru nahrávky, aby se při mixu vhodně doplňovala se zvukovou komponentou – záznamem cvičení 1b).
b) nahrávka zvukové atmosféry davu chodců bez dopravy
Jedná se o dílčí úkol ke cvičení c). Je třeba dosáhnout takového charakteru nahrávky, aby se při mixáži vhodně doplňovala s výše uvedenou zvukovou komponentou – záznamem cvičení 1a). Dispozice shodné s cvičením č.1a).
c) zvuková atmosféra městské ulice s rušným provozem a s davem chodců
Mixáž zvukových záznamů č.1a) a č.1b). Hodnotí se obsahová i zvuková vyváženost obou komponent a celkový charakter.
d) zvuková atmosféra – volná tvorba – složená ze dvou vámi navržených atmosfér – (postup a předvedení stejné jako v zadání 1a – 1c)
Mixáž zvukových záznamů č.1a) a č.1b). Hodnotí se obsahová i zvuková vyváženost obou komponent a celkový charakter.
Odevzdávají se verze v pořadí:
1. obě původní atmosféry (upravené), v délce 1 minuta.
2. výsledná kompozice v délce 1 minuta.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: BWAV 48/24, stereo, stopáž 1:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
2) Dialog v akusticky nepříznivém prostředí (kód 2ZS2)
Cílem cvičení je realizace záznamu cvičného dialogu v reálné situaci a následná rekonstrukce takové situace ze samostatně pořízených záznamů dílčích zvukových složek
a) mluvené slovo v jedoucím autě (REÁL/IMITACE)
posluchač samostatně zaznamená dialog dvou osob v jedoucím automobilu. Nahrávka se pořizuje pomocí jednoho mono mikrofonu, měla by obsahovat vyvážený poměr dialogu obou postav a ruchu jízdy. Hodnotí se nápaditost, technická a estetická kvalita odevzdaného vzorku.
Abychom se při cvičení přiblížili podmínkám skutečného filmového natáčení, mikrofon musí být při vašem natáčení umístěn tak, aby při hypotetickém natáčení s kamerou nezasahoval do záběru. Při realizaci tedy umísťujte mikrofon do oblasti nad hlavou herců nebo naopak do oblasti pod teoretickou hranicí obrazu, přičemž minimální vzdálenost mikrofonu by neměla být menší, než 40 cm.
Druhou částí tohoto úkolu je záznam nejlépe stejného dialogu ve studiovém prostředí (postsynchron) a následná zvuková kompozice imitující předchozí reálnou situaci. Předpokládá se tedy kombinace se samostatnou nahrávkou ruchu jedoucího auta. Při realizaci lze využít frekvenční, prostorovou i dynamickou úpravou tohoto záznamu.
b) mluvené slovo v hlučném prostředí EXT s reprodukovanou hudbou (REÁL/IMITACE)
posluchač samostatně zaznamená dialog dvou osob v prostředí hlučného exteriéru s reprodukovanou hudbou. Nahrávka se pořizuje pomocí jednoho mono mikrofonu, měla by obsahovat vyvážený poměr dialogu obou postav a ruchu prostředí. Hodnotí se nápaditost, technická a estetická kvalita odevzdaného vzorku.
Abychom se při cvičení přiblížili podmínkám skutečného filmového natáčení, mikrofon musí být při vašem natáčení umístěn tak, aby při hypotetickém natáčení s kamerou nezasahoval do záběru. Při realizaci tedy umísťujte mikrofon do oblasti nad hlavou herců nebo naopak do oblasti pod teoretickou hranicí obrazu, přičemž minimální vzdálenost mikrofonu by neměla být menší, než 70 cm.
Druhou částí tohoto úkolu je záznam nejlépe stejného dialogu ve studiovém prostředí (postsynchron) a následná zvuková kompozice imitující předchozí reálnou situaci. Předpokládá se tedy kombinace se samostatnou nahrávkou atmosféry daného prostředí a hudební nahrávky. Nahrávka hudby může, ale nemusí být pořízena v “původním” prostředí. V případě, že zaznamenanou reálnou hudbu nemáte možnost nahrát samostatně či v rámci atmosféry, můžete ji nahradit hudbou podobnou. Při realizaci lze využít frekvenční, prostorovou i dynamickou úpravou tohoto záznamu.
Vzhledem k současné situaci můžete místo studia nahrávat hlasy i doma či v jiném neprofesionálním alternativním prostředí. Postupujte s citem a s cílem maximálně přiblížit se kýženému efektu imitace.
Natáčení reál: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Natáčení studio: frekvence max 4hodiny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: BWAV 48/24, mono, stopáž 1:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
3) Zvukové přechody – ZEMĚ/VODA/VZDUCH (kód 2ZS3)
Cvičení je zaměřeno na autonomní střihovou skladbu zvuku a dramaturgické využití zvukového kontrastu. Student vytvoří zvukovou kompozici, která bude obsahovat nejméně 3 přechody mezi (zvukově) výraznými prostředími inspirovanými elementárními živly. Cílem je prokázat schopnost funkčně propojit různá prostředí s využitím rozdílných zvukových prvků. Přechody – jejich provedení a invenčnost – jsou pro toto cvičení klíčové.
Základním předpokladem úspěšné realizace je idea, dále pak zvládnutí techniky střihu a mixu. Výsledek má mít formu ucelené, svébytné kompozice, přičemž se hodnotí nejen úroveň technického zpracování, ale také dramaturgická stránka, udržení proporce a celková realizační dovednost. Dynamika a žánr provedení jsou zcela libovolné, podmínkou je alespoň základní dramatická struktura či situace. Je možné využít všechny zvukové kategorie, přičemž alespoň jeden zvuk z každé kategorie musí být pořízený přímo pro potřeby tohoto cvičení.
Předepsaná stopáž je 1:00 – 1:30. O výjimku lze z tvůrčích důvodů požádat ještě před dokončením práce vedoucího dílny (bude uvedeno v explikaci).
V explikaci je nutno nastínit hlavní myšlenku díla, charakterizovat záměr, kompoziční řešení atd., popsat technické prostředky, technologické postupy a vypracovat míchací plán.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, stereo nebo LCR, stopáž 1:00 – 1:30
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
Atestace Souboru oborových cvičení III.:
V zimním semestru zápočet za cvičení č.1) až 3). Hodnocení je komisionální, prezentace
hotových cvičení proběhne na konci zkouškového období formou společného poslechu.
Soubor oborových cvičení IV. (4. semestr)
Cvičení druhého ročníku jsou zaměřena na rozvíjení základních zvukových postupů a technik na mírně pokročilejších zadáních. Elementární dovednosti nabyté v předchozím ročníku jsou využity pro plnění úkolů zaměřených na zvukové kompoziční postupy. Jednotlivá cvičení posluchači realizují samostatně, ovšem s možností průběžných konzultací s vedoucím své dílny.
4) Tunel (kód 2LS1)
Cílem cvičení je prokázat zvukovou představivost a schopnost uplatnit teoretické poznatky o akustických zákonitostech na praktickém příkladě.
Úkol:
Zvolit archivní hudební nahrávku a upravit ji tak, aby vznikl dojem zvuku procházejícího železničním tunelem. Výsledek tedy nemá směřovat k obvyklé estetické kvalitě hudební skladby, smyslem je výstižná funkční deformace zvukového materiálu odpovídající představě konkrétní situace: Z vyústění železničního tunelu (o délce řádově v desítkách metrů) je slyšet hudbu hranou kdesi za opačným koncem tunelu. Součástí výsledného tvaru bude obrazová složka dané situace (nejlépe pohyblivá), která se bude s upraveným zvukovým záznamem dokonale pojit.
Zvolený vzorek hudby má mít takové rytmické a akustické parametry, které umožňují nejnázornějším způsobem demonstrovat výraznou změnu zvuku dosaženou technickými úpravami. Proto se při hodnocení celého cvičení přihlíží také k výběru hudby. Kromě výsledného obrazového záznamu se pak odevzdává též její ukázka v neupravené formě.
Explikace musí obsahovat mj. zdůvodnění výběru hudby a podrobný technický popis užitých úprav.
Technologie: Přepis a úprava zvuku na studiových zařízeních školy.
Výsledný záznam: QuickTime H264, fullHD rozlišení, zvuk LCR, 48/24, stopáž 1:00 – 2:00
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
5) Atmosféra pokoje – NOC & DEN (kód 2LS2)
Cvičení je zaměřeno na skladbu dílčích zvukových prvků do vrstevnatého tvaru zvukové atmosféry doléhající zvenku do uzavřeného prostoru. Odezva prostředí (zvukový ambient) v interiéru má svá specifika daná především polohou příslušného místa a základními akustickými vztahy. Zároveň má různě silný potenciál plnit dramatickou funkci zvukové dramaturgie AV díla. Při tvorbě zvukové stopy je často třeba dbát zároveň na její reálnou přesvědčivost a současně na výrazné emoční vyznění.
Cvičení má dva dílčí úkoly:
a) Denní atmosféra pokoje 90-120s
zadané zvuky: ptáci, lehké průjezdy aut, psi, siréna (+ stat!)
b) Noční atmosféra pokoje 90-120s
zadané zvuky: hádka od sousedů, televizní program odvedle, pes z chodby, pes z ulice (+ stat!)
Je třeba si uvědomit, ze kterých zvuků v jakých poměrech, barevném a prostorovém zabarvení se atmosféra skládá. Zvuky by měly být natočeny co nejvíc diskrétně, bez perspektiv a všechno tedy vymíchat. Preferují se vlastní nahrávky, banka ale taky možná.
Funkčnost kompozic se ověří připojením obrazového záznamu, kterým může být např. statický záběr daného interiéru, případně fotografie. Fantazii se meze nekladou.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 4 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 1 den
Výsledný záznam: QuickTime H264, fullHD rozlišení, zvuk LCR, 48/24
.
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
6) Nahrávka souboru ruchů (kód 2LS3)
Úkolem je nahrát komplexní soubor zvukových projevů libovolně zvoleného reálného objektu tak, aby zvukovou kvalitou, obsahem, charakterem i formou vyhovoval požadavkům pro zařazení do archivu ruchů KZT – s určením k využití v AV tvorbě. Vedoucí pedagog cvičení (L. Greiner) předběžně schválí každému posluchači jeho volbu zvukového objektu a stanoví termín odevzdání.
U nahrávek se vyžaduje profesionální kvalita, hodnotí se též tematická jednota a úplnost kolekce.
Kromě explikace musí být k záznamu přiložen průvodní popis, jednotně upravený “Pravidel pro pojmenovávání souborů zvukového archivu KZT” (ke stažení ZDE), s vysvětlujícími poznámkami o jejich specifických rysech a kvalitě a také s časovými údaji o délce jednotlivých ruchů. Tento průvodní popis přiloží posluchač ve formě tabulky .xls, aby bylo možné soubory zařadit do stávajícího archivu ruchů KZT.
Pro potřeby prezentace u klauzurní zkoušky bude vytvořen sestřih v rozsahu 30-60”, ze kterého komise získá přehled o kvalitě nahraných zvuků, zároveň však musí být možné přehrát libovolný zvuk z předkládané kolekce.
Natáčení: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, mono nebo stereo – podle vhodnosti vzhledem k zvolenému
objektu, počet zvuků min 30, max 100
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
7) Nahrávka hudebních nástrojů – nepovinné cvičení (kód 2LS4)*
Cílem cvičení je seznámit se v praxi s problematikou nahrávání interpretačního hudebního výkonu – vyzkoušet vhodné pozice mikrofonů při snímání a způsoby následného zpracování záznamu. Úkolem je vytvořit nahrávku určenou k poslechu. Důležitá je tu estetická kvalita, již ovlivňuje komplex parametrů, zejména barevný a prostorový charakter nahrávky, vzájemné poměry zvuku odpovídající hudební roli nástrojů ve skladbě, rozložení po stereofonní bázi apod. Hodnotí se také soulad ztvárnění zvuku s charakterem hudebních nástrojů a povahou hudby. Explikace musí obsahovat mj. jména autorů a názvy skladeb (částí), jména interpretů, dále dokumentaci o nahrávání: popis nahrávacího prostoru, typy použitých mikrofonů a nákresy umístění, vzdáleností a směrování mikrofonů vzhledem k instrumentům.
Nahrávání může probíhat:
1. ve vhodně vybraném prostředí, s hudebníky, které si student sám zvolí
2. nebo ve filmové mixážní hale zv. studia Klimentská ( 1 den ). V tom případě si k akci zajistí alespoň 2 hudebníky, nejlépe jeden nástroj melodický (kupř. flétna, housle…) a druhý schopný sólové hry i doprovodu (př. kytara). Hudebníci si připraví každý zvlášť krátkou sólovou skladbu a společně krátké duo (stačí ucelené úryvky v délce cca 1 min.).
Odevzdávají se tedy 3 skladby, každá v neupravené i v upravené formě.
(Cvičení vede a konzultuje doc. Kopecký)
Technologie: digitální stereofonní studiový záznam.
Zpracování: ProTools, seminární pracovna KZT. Výsledný záznam BWAV 48/24, stereo.
Atestace Souboru oborových cvičení IV.:
V letním semestru zápočet za splnění cvičení č. 6) až 7), ev. 8). Hodnocení je komisionální, prezentace hotových cvičení proběhne na konci zkouškového období formou společného poslechu.
Klauzurní zkouška 2
Atestace: zkouška. Jde o komplexní komisionální hodnocení ročních studijních výsledků,
zejména praktických oborových úkolů a hlavních profesních předmětů.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Jan Čeněk, Viktor Ekrt, Ladislav Greiner, Marek Hart,
Pavel Rejholec, doc. J. Moudrý, Mgr. Vl. Skall, doc. P. Kopecký a zv. mistr Martin Kebrdle.
3. ROČNÍK
Soubor oborových cvičení V. (5. semestr)
Zvuk “pod vobraz” (Autorská kompozice)
zadání pro rok 2020/21: Obrazem je kterýkoliv obraz současného českého malíře Michala Rittsteina.
Malířství se považuje za jednu z nejdůležitějších forem výtvarného umění. Od pouhého řemesla jej dělí především originální vklad autora, snaha sdělovat, oslovit diváka, nechat jej „pocítit“ emoce, které vedly autora k vytvoření díla. Obrazy často nesou fascinující svědectví o emocích a poselství jednotlivých umělců, ale také svědectví o tématech, stylech či technikách jednotlivých časových období. Mohou tedy být v nejširším slova smyslu svědectvím o lidské historii.
Smyslem tohoto cvičení je projevit zvukovou představivost, kterou podněcuje vizuální vjem. Student si z každoročně určeného historického období zvolí obraz, který jej bude inspirovat k vytvoření vlastní zvukové kompozice. Ta může mít libovolnou dramatickou formu, musí však
obsahovat všechny zvukové kategorie (mluvené slovo, ruchy, hudba). Předpokladem je pochopení smyslu, obsahu i formy kompozice, cit pro celek i detail. Je užitečné, aby si student vytvořil základní představu směrodatnou pro hledání tvaru a následné ověřování správného
postupu.
Výsledek má mít formu ucelené, svébytné kompozice. Hodnotí se nejen zvukové zpracování, ale především dramaturgická stránka – schopnost volby tématicky vhodných prostředků, směřujících k dosažení jedinečného, umělecky vytříbeného tvaru, dále pak výběr, řazení a způsob uplatnění užitých zvukových prvků, práce s temporytmem apod.
Zpracování obrazové složky je bez tvůrčího omezení – může jít o statický záběr díla, případně jeho libovolné rozpohybování (např. pomocí pohyblivého výřezu, je možno využít koláž, barvné úpravy apod.). Součástí výsledného tvaru musí však být zobrazení díla jako celku.
Předepsaná stopáž je 2:30 – 3:00. O výjimku lze z tvůrčích důvodů požádat ještě před dokončením práce vedoucího katedry (bude uvedeno v explikaci).
Technologie: záznamová technika – doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: střih a mix – 1 den.
Výsledný záznam: QuickTime H264, Full HD 1920 x 1080, zvuk PCM LCR 48/24.
Postup práce:
1) Výběr díla z dostupných podkladů (originál v expozici, reprodukce, kniha reprodukcí, internet…), který oznámí katedře (prostřednictvím sekretářky) jako titul cvičení
2) Tvorba konceptu kompozice, případné konzultace s vedoucími dílen
3) Zvuková realizace (záznam, střih a mix zvukových prvků)
4) Kompletace s obrazovou složkou, tvorba explikace
5) Prezentace při společném poslechu
TERMÍN ODEVZDÁNÍ: Přesný termín odevzdání práce bude vyhlášen v průběhu semestru.
ATESTACE Souboru oborových cvičení V:
V zimním semestru zápočet. Hodnocení je komisionální.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Viktor Ekrt, Marek Hart, Pavel Rejholec, Jan Čeněk a Martin Kebrdle.
4. ROČNÍK
Oborová cvičení 1 / Soundscapes I. (1. semestr Mgr)
(zadání pro rok 2017/18)
Z civilizace do přírody nebo naopak (kód 4ZS1)
zvukový příběh bez obrazu, formát 5.1, délka 2-3 min. (tolerance max +10sec)
Autonomní stylizovaná zvuková kompozice, jejímž cílem je vyvolat dojem subjektivního prožitku. Kompozice by měla předvést emotivní, subjektivní vnímání času a prostředí.Je možné použít všechny zdroje (hudba, ruchy, dialog). Dialog však není povinný.
Železniční most – atmosféra bez povolených archivních ruchů (kód 4ZS2)
formát 5.1, délka 1-2 min. (tolerance max +10sec)
Autonomní stylizovaná zvuková kompozice na pomezí mezi ruchy a atmosférou. Předpokládáme, že posluchač stojí na místě na mostě nebo pod mostem, vlak může, ale nemusí projet. Cílem je vytvořit svébytný prostorový zážitek, jehož středobodem je most a jeho projevy, nikoliv samotný vlak.
Hluboký les – atmosféra s použitím pouze archivních ruchů (kód 4ZS3)
formát 5.1, délka 1-2 min. (tolerance max +10sec)
Autonomní zvuková kompozice na pomezí mezi ruchy a atmosférou, bez dramatického oblouku. Předpokládáme, že posluchač stojí na místě. Cílem je vytvořit svébytný prostorový zážitek, s maximálním důrazem na hloubku prostoru a působivost perspektivy.
TERMÍNY ODEVZDÁNÍ:
- půlka listopadu prezentace rozpracovaného materiálu
- prosinec finální prezentace formou společného poslechu
Technologie: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, 5.1.
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
ATESTACE Soundscapes I:
V zimním semestru zápočet. Hodnocení je komisionální.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Viktor Ekrt, Marek Hart, Pavel Rejholec, Jan Čeněk a Martin Kebrdle.
5. ROČNÍK
Oborová cvičení 2 / Soundscapes II. (3. semestr Mgr)
(zadání pro rok 2017/18)
Abstraktní zvuková krajina s využitím kontrastních témat. (kód 5ZS1,2)
beze slov, formát 5.1, délka 2 min (tolerance max +10sec)
Posluchač odevzdá 2 práce, přičemž v jedné zpracuje jednu z těchto dvojic:
láska x nenávist
hořký x sladký
dynamický x statický
Dvojice témat v druhé práci je individuální, ale podléhá konzultaci s vedoucím dílny.
Výsledkem nesmí být hudební skladba, je třeba využít kombinace zvukových prostředků
TERMÍNY ODEVZDÁNÍ:
-
- konec října odevzdání námětů vedoucímu dílny
- půlka listopadu prezentace rozpracovaného materiálu
- prosinec finální prezentace formou společného poslechu
Technologie: přenosný záznam + mikro, celková doba vypůjčení 3 dny
Zpracování: PRO TOOLS, Studio FAMU, Klimentská 2 dny
Výsledný záznam: BWAV 48/24, 5.1.
O náležitostech odevzdávané nahrávky viz Obecné pokyny k realizaci.
ATESTACE Soundscapes II:
V zimním semestru zápočet. Hodnocení je komisionální.
Praktická cvičení vedou a spolupracují: Viktor Ekrt, Marek Hart, Pavel Rejholec, Jan Čeněk a Martin Kebrdle.
OBECNÉ POKYNY K REALIZACI
1. Pro zpracování natočených materiálů je ve vyhrazené době zajištěna kapacita ve zvukovém studiu Klimentská, připouští se využití vlastní, nebo vypůjčené technologie.
2. Odevzdaný master bude řádně označen podle vzoru: kód cvičení_příjmení.
3. Úroveň záznamů může být v celém dynamickém rozsahu se střední hodnotou -20dBFs.
4. Posluchač vypracuje písemnou explikaci, kterou odevzdá zároveň se zvukovým záznamem. Explikace je nedílnou složkou každého cvičení a součástí jeho hodnocení. Posuzuje se její obsahová náplň, jazyková úroveň i formální úprava. Pro vypracování explikací k praktickým úkolům vydala katedra obecný pokyn (viz sekce Explikace).
Výjimkou jsou cvičení označená hvězdičkou, ke kterým není explikace nutná.
5. Výchozí zvukové materiály k cvičením je třeba zachovat, aby po hodnocení bylo případně možné vybraná díla dodatečně dopracovat do podoby vhodné k reprezentaci výsledků práce studentů KZT.
EXPLIKACE
K oborovým i společným cvičením, zadávaným katedrou v průběhu studia, je zpravidla požadováno vypracování písemné explikace. Ta tvoří nedílnou součást praktické práce a odevzdává se spolu s ní. V explikaci má student vysoké školy prokázat, že vedle talentu pro tvůrčí činnost má i schopnost racionálního pohledu na profesní problematiku, že uložené úkoly zvládá nejen prakticky, ale že je schopen svoji práci analyzovat, systematicky popsat, pochopit podstatu zadaného problému a ze získaných zkušeností vyvodit obecné teoretické poučení. Obsahová i formální úroveň explikace se promítá do celkového hodnocení cvičení.
V explikaci je třeba hlavně:
- prokázat rozborem zadání, že student pochopil smysl a specifickou povahu praktického úkolu,
- zvážit možné varianty a zdůvodnit zvolená zvukově dramaturgická a realizační řešení,
- popsat uplatněnou technologii, použitá technická zařízení a způsob práce včetně přesných
údajů o technických úpravách a pod., - komentovat okolnosti, jež ovlivnily realizaci (vliv prostředí, času, spolupráce mezi členy štábu…)
- zhodnotit výsledek své práce a vyvodit obecnější závěry, případně analyzovat příčiny nedostatků a navrhnout, jaké by bylo vhodnější řešení,
- prokázat schopnost kultivovaného písemného projevu stylizovaného jako odborný text – tedy
ve spisovné formě, bez slangových výrazů a gramatických chyb.
Explikace by měla mít též vhodnou formální úpravu, systematické uspořádání a přehledné
členění.
Na začátku musí být uvedeno:
– jméno posluchače, obor a ročník studia,
dále úplný výčet identifikačních údajů o díle:
– titul,
– název cvičení podle Bílé knihy,
– žánr,
– jména autorů (profese štábu),
– formát,
– stopáž,
– letopočet dokončení atd.
Na konci musí být explikace datována a vlastnoručně podepsána.